Η στρατηγική είναι «η κατεύθυνση και ο σκοπός (scope)» μιας επιχείρησης (ή ενός οργανισμού) κατά τη μακροχρόνια περίοδο, που επιτρέπει την επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Υλοποιείται με την αξιοποίηση των πόρων και των ικανοτήτων της, και σκοπό την κάλυψη των αναγκών της αγοράς και την εκπλήρωση των προσδοκιών των ενδιαφερομένων (stake holders), στα πλαίσια ενός δυναμικά μεταβαλλόμενου περιβάλλοντος (Johnson and Scholes 1999, :https://bit.ly/2VRa2aX).
Το στρατηγικό management σύμφωνα με τον Μ. Porter (1991: https://bit.ly/2Yo6gaP), αναφέρεται στις επιλογές των προϊόντων που θα πρέπει να παραχθούν και των υπηρεσιών που θα προσφερθούν. Η λειτουργική αποτελεσματικότατα κατά την παραγωγή τους είναι προϋπόθεση για τη δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και αξίας.
Η στρατηγική, αποτελεί το μέσο προσαρμογής της επιχείρησης στο περιβάλλον της, οι συχνές και απροσδόκητες μεταβολές του οποίου, αποτελούν πηγή κινδύνου και ευκαιρία για κέρδος. Ο καλύτερος τρόπος να προβλέψει η επιχείρηση το μέλλον είναι να «το προετοιμάσει συστηματικά» Οι ευκαιρίες ποτέ δε χάνονται, απλά τις εκμεταλλεύονται αυτοί που προνοούν κατάλληλα», με τη βοήθεια μηχανισμών ανίχνευσης, καταγραφής, ανάλυσης και δημιουργικής ανταπόκρισης στις σχετικές αλλαγές. Η εκάστοτε στρατηγική είναι το αποτέλεσμα των επιδράσεων του κλάδου και συγκεκριμένα των ανταγωνιστών, πελατών και προμηθευτών, αλλά και των στόχων, όμως λείπει η τελευταία, έχουμε απλά επιβίωση της επιχείρησης. Στην περίπτωση που δεν έχουμε αποτελεσματική στρατηγική (είτε κατά τη σύλληψη ή την εκτέλεση) ο θάνατος είναι το αποτέλεσμα. Η ύπαρξη λειτουργικής αποτελεσματικότητας ή μη, απλά καθυστερεί ή επιτείνει το θάνατο αντιστοίχως, σύμφωνα με το Μ. Porter, όπως προκύπτει από το σχεδιάγραμμα που ακολουθεί:
Η δημιουργία ανταγωνιστικού συγκριτικού πλεονεκτήματος, είναι μια μορφή δυναμικής ανταπόκρισης της επιχείρησης ,με στόχο την κάλυψη του χάσματος των εσόδων που είναι απαραίτητα για τη διασφάλιση και εμβάθυνση της βιωσιμότητά της. Αυτό συχνά επιτυγχάνεται σε ένα εξόχως ανταγωνιστικό, αρκούντως ασταθές, ρευστό και απρόβλεπτο περιβάλλον αδιάπτωτων αλλαγών, που το χαρακτηρίζει συχνά το φαινόμενο της εντροπίας. Στα πλαίσια ενός ασίγαστου, αδυσώπητου, άτεγκτου και απηνούς ανταγωνισμού που κατατρύχει την αγορά και που αναπόδραστα ενσπείρει η ασπέδιστη επενέργεια των «πέντε» δυνάμεων της, η στρατηγική θωρακίζει και διασφαλίζει αλώβητο το μέλλον της επιχείρησης.