Laboratory of Green & Blue ideas > Wind Park with a capacity of 82 MW

Αξιολόγηση περιβαλλοντικού και κοινωνικού ρίσκου για Αιολικό Πάρκο 82 MW εγκατεστημένο στη Δεσφίνα της Φωκίδας

Ποιά είναι η διαδικασία μιας ενδελεχούς έρευνας, εξέτασης, διάγνωσης ή παρατήρησης που θα διασφαλίζει μια μελλοντική επένδυση;

Σε συνεργασία με την εταιρεία περιβαλλοντικών συμβούλων ENVECO αναλάβαμε την Αξιολόγηση περιβαλλοντικού και κοινωνικού ρίσκου (έλεγχος δέουσας επιμέλειας-due diligence) για Αιολικό Πάρκο στην περιοχή της Δεσφίνας στη Φωκίδα, συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 82 MW.

Ως Αξιολόγηση περιβαλλοντικού και κοινωνικού ρίσκου ορίζεται η διαδικασία έρευνας και αξιολόγησης της περιβαλλοντικής και κοινωνικής απόδοσης ενός έργου. Εκπονείται στο πλαίσιο χρηματοδότησης του έργου από τραπεζικό οργανισμό και έχει ως στόχο να προσδιορίσει και όσο το δυνατόν να ποσοτικοποιήσει του κινδύνους-ρίσκα του έργου σε σχέση με ευρύτερα περιβαλλοντικά, κοινωνικά αλλά και νομικά-οικονομικά ζητήματα.

Με λίγα λόγια, το έργο πρέπει να ικανοποιεί τις Απαιτήσεις Επίδοσης (Performance Requirements -PR) της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των προτύπων απόδοσης (Performance Standards – PS) της Παγκόσμιας Τράπεζας (International Finance Corporation – IFC) προκειμένου να εξασφαλίσει ότι δεν θα υπάρξουν δυσμενείς επιπτώσεις σε ανθρώπους, δικαιώματα πολιτών, τα μέσα διαβίωσης των πολιτών, σε πολιτιστικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες, ή σε περίπτωση που είναι αναπόφευκτη η επιρροή, οι επιπτώσειςνα ελαχιστοποιηθούν/αμβλυνθούν κατά το δυνατό και/ή να υπάρξει η ανάλογη αποζημίωση. Αυτή η προσέγγιση περαιτέρω θα διασφαλίσει τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των προτύπων απόδοσης

Ως κριτήρια ελέγχου της περιβαλλοντικής και κοινωνικής απόδοσης, λόγω του μεγέθους της εγκατάστασης, χρησιμοποιήθηκαν οι δείκτες απόδοσης του οργανισμού International Finance Corporation – IFC (https://bit.ly/2Vb8WFj). Η εκτίμηση αυτή των περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων βασίζεται στα επίπεδα απόδοσης για την αειφόρο ανάπτυξη του Διεθνούς Χρηματοδοτικού Οργανισμού (IFC Performance Standards). Η ενσωμάτωση και των κοινωνικών επιπτώσεων οφείλεται στο ενδιαφέρον που πρέπει να δείξουν οι χρηματοοικονομικοί οργανισμοί για τις τοπικές κοινωνίες που πιθανόν να επηρεαστούν από την κατασκευή του έργου το οποίο χρηματοδοτούν.

Για να υπάρχει σιγουριά και εξασφάλιση ότι θα τηρηθούν αυτές οι διαδικασίες, απαιτείται έλεγχος του Σχεδίου Δράσης, του Συστήματος Κοινωνικής και Περιβαλλοντικής Διαχείρισης και της διαδικασίας διαβούλευσης από έναν ανεξάρτητο ειδικό σε κοινωνικά και περιβαλλοντικά θέματα, ο οποίος δεν συνδέεται με κάποια σχέση με τον οφειλέτη.

Τα έργα αυτού του μεγέθους ενδέχεται να έχουν δυσμενή περιβαλλοντικό ή κοινωνικό αντίκτυπο, ο οποίος παρουσιάζει περισσότερες από μία εκφάνσεις και είναι πρωτοφανής και μη αναστρέψιμος. Οι κίνδυνοι αυτοί μπορεί να εκτείνονται και σε περιοχές πέρα από την τοποθεσία κατασκευής του έργου.

Στο πλαίσιο της διαδικασίας Environmental and Social due diligence, δημιουργήθηκε μια εξειδικευμένη μήτρα ρίσκου (risk matrix)για την οποία αξιολογήθηκε το έργο σε όλες τις διαστάσεις του.

Σύμφωνα με αυτή, δημιουργήθηκε ένα περιβαλλοντικό και ένα κοινωνικό σχέδιο δράσης, το οποίο ήταν απολύτως συμβατό με τα αναλυτικότατα αρχεία διαχείρισης της ασφαλείας (ασφάλεια στην εργασίας περιβαλλοντική ασφάλεια κτλ) του έργου. Η ενσωμάτωση των κοινωνικών επιπτώσεων για έργα μεγάλου μεγέθους και ρίσκου. οφείλεται στο ενδιαφέρον που πρέπει να δείξουν οι χρηματοοικονομικοί οργανισμοί για τις τοπικές κοινωνίες που πιθανόν να επηρεαστούν από την κατασκευή του έργου το οποίο χρηματοδοτούν.

Το Σχέδιο Δράσης ανέλυε τα μέτρα και τους μηχανισμούς παρακολούθησης που είναι απαραίτητοι για τη διαχείριση των περιβαλλοντικών και των κοινωνικών κινδύνων που εντοπίστηκαν από την εκτίμηση των περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων. Με τη σειρά του, το Σύστημα Κοινωνικής και Περιβαλλοντικής Διαχείρισης ανέπτυξε τους τρόπους αντιμετώπισης των περιβαλλοντικών και κοινωνικών κινδύνων και δυσμενών συνεπειών έτσι ώστε να υπάρξει συμμόρφωση με την κοινωνική και περιβαλλοντική νομοθεσία του κράτους κατασκευής του έργου καθώς και με τις πολιτικές του Διεθνούς Χρηματοδοτικού Οργανισμού για τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές εγγυήσεις καθώς και τα νέα επίπεδα απόδοσης του IFC Performance Standards